רותי תמיר: "אני מתהלכת בעולם עם קבוצה של חברות וחברים בתוך נפשי"

רותי תמיר, שחקנית תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה, פנטומימאית, שחקנית, בימאית ומחזאית, יוצרת תיאטרון פיזי, מופיעה בפסטיבלי תיאטרון ברחבי העולם, זוכת פרס השחקנית הטובה לשנת 2015 ע"ש דודו דותן מטעם א.מ.י, ההצגה בבימויה, 'אורח בא לדב', של תיאטרון המדיטק, זכתה בפרס ההצגה הטובה ביותר לגיל הרך לשנת 2020.  בימים אלה משחקת בהצגה לילדים 'איפה גוגו' בצוותא, היא משחקת בהצגה 'ספר אישה בית' בקאמרי, על חייו של עגנון, מככבת בפרסומת של הלוטו, משחקת ב"שבאבניקים" "עונה 2, בעונה החדשה של "פרפר נחמד" ובקרוב נראה אותה בתפקיד של ציפי השכנה, צומת מילר, עונה 4.   

האם את חושבת שנולדת עם החיידק של הבמה או שגדלת לתוכו? 
מאז שאני בת 5 או 6 המצאתי דמויות בבית, עם תלבושת וסיפור אישי לכל אחת, אותן הצגתי לבני משפחתי. סבי היה יעקב טימן, ממייסדי התיאטרון הסאטירי "המטאטא", כך שהדיבור על תיאטרון היה תמיד בבית ואני התחברתי באופן טבעי לעולם זה. 
כילדה,  למדתי מחול בבת דור (תל אביב) ורציתי להיות רקדנית וכוריאוגראפית , כשברור היה לי שגם אשחק בשלב מסוים. כשהייתי בת 14 עברתי עם הורי לגור בארצות הברית, שם כבר בתיכון למדתי במגמת תיאטרון ואפשרו לי להגיע גם לשיעורי מגמת המחול. 

איזו דמות היית רוצה לשחק ואיך את חושבת היית מביאה אותה לבמה?
הייתי רוצה לשחק כל דמות בעלת עומק פסיכולוגי ומורכבות אנושית, בטקסט כתוב היטב. זה אושר גדול לפגוש דמויות כאלו ולצלול אל נפשן. אני ניגשת בחרדת קודש לדמויות כאלו ומודה שוב ושוב שבחרתי במקצוע המשוגע שלי. 
ספציפית- דמויות שייקספיריות ובמיוחד דמויות גברים בהיפוך לאשה- המלכה ליר, מאלווליה, מקבת האשה. 

האם את מושפעת מהדמויות שאת משחקת אותן ואיפה הן פוגשות אותך בחיים?
אני לעיתים שומעת עצמי מדברת מגרונן, ומגיבה בדרך בה אני יודעת שהן היו מגיבות בה. זה משעשע אותי מאד. אני מתהלכת בעולם עם קבוצה של חברות וחברים בתוך נפשי. לשמחתי הן נשארות בלב ולא לגמרי יוצאות החוצה מול הקופאית בסופר או מוכרת בחנות ….

מאין את שואבת/ מקבלת השראה ליצירה חדשה?
יצירה חדשה מתחילה מתוך רצון להבעה כלשהי. אם היא בתנועה או במילים. אני מתמלאת בדימויים, תמונות בימתיות חלומיות ואז מתחילה לשאול את עצמי המון שאלות. התשובות לאט לאט צפות וכך מתחיל תהליך ארוך של חודשים רבים של תגליות. לעיתים הצורה הסופית תהייה שונה מאד מהדימוי הראשון אבל משהו בתחושה הפנימית הרגשית שליוותה את אותו דימוי ראשון- נשארת.

בהצגה איפה גוגו הליצנית מחפשת את הגוגו, האם את מצאת את שלך?
כן. מצאתי, וזה אימון יום יומי לקבל ולהאמין ולחבק את הגוגו שבי. 

אם לא היית שחקנית, איזה מקצוע היית בוחרת ולמה? 
הייתי זמרת. מפני שאני מאמינה ששירה היא האומנות התקשורתית ביותר, המגיעה ללבבות של אנשים בצורה הישירה והמהירה ביותר. 

איזו דמות בחיים לא היית רוצה לשחק?
דמות שכתובה לא טוב ושפעולותיה אין מוצדקות בטקסט. 

מה החלום שטרם הגשמת?
יש לי המון חלומות ונראה לי שזהו בור ללא תחתית.  אני רוצה לשחק בסדרת טלוויזיה דמות מרכזית , בעלת מורכבות ועומק. אני רוצה לביים בתיאטרון רפרטוארי למבוגרים, ולהופיע על במות גדולות בעולם עם יוצרים משובחים.

מול מי את מעדיפה להופיע ילדים או מבוגרים? 
אני באמת באמת נהנית מול קהל מבוגרים וקהל ילדים כאחד. אני נהנית להופיע מול בני אדם שבאים כדי ליהנות , להיות מופתעים, לצחוק ולהתרגש. באים לצלול אל תוך עולם מיוחד במשך שעה קלה, להתנתק מהעולם ולצאת למסע יחד איתי. תיאטרון זה אירוע חד פעמי ומיוחד בכל פעם מחדש. 

See Also

תיאטרון, קולנוע או טלוויזיה, מה את מעדיפה ולמה. 
לכל מדיה הייחודיות שלה, העונג שבה והקשיים שבה. העיקר זה החוויה של המשחק, הדמות, והאנשים סביב. 

פסח מאופיין ביציאה מעבדות לחירות, מה החירות שלך?
כמה ימים של שקט בלי הופעות כדי לתכנן את ההופעות והיצירות הבאות 🙂   

רותי תמיר, תושבת מודיעין, למדה מחול בבית ספר למחול בת דור תל אביב, בעלת תואר בתיאטרון , ארה"ב, לימודי פנטומימה קלאסית, תיאטרון פיזי בארהב וצרפת, הופיעה בניו יורק עם להקות תיאטרון פיזי ויצרה מופעים שעלו בתיאטראות שונים. חיה ויוצרת בארץ מ 1996. בין יצירותיה בארץ: איגרוף, בובי וגוני, אושר!, מימה-נטו, הראשים, ספר-אישה-בית, ארבעה משלים ומלכה, אורח בא לדב (תיאטרון המדיטק) , ספר השיאים של פוז (תיאטרון המדיטק) , איפה גוגו ועוד.
מופיעה ברחבי הארץ עם הצגות למבוגרים ולילדים, ומאז 2018 מעלה בקפה תיאטרון הקאמרי את המופע " ספר, אשה, בית" בעקבות דמויותיו של עגנון.
מופיעה בפסטיבלים בינלאומיים, מלמדת פנטומימה ותיאטרון פיזי בסדנאות ובמוסדות לתיאטרון, מופיעה בטלויזיה ובקולנוע, כותבת ומביימת לתיאטרון.

הצגות קרובות:
'ספר אישה בית' – מופע ספרותי בעקבות דמויותיו של ש"י עגנון, של השחקנית והיוצרת הווירטואוזית רותי תמיר. סיפור חייו של עגנון נשזר בדמויות העולות ומופיעות מתוך סיפוריו השונים, גברים, נשים וגם כלב בשם בלק.  הצגות קרובות: קפה תיאטרון הקאמרי, 26.5.22, 31.5.22
במופע ספרותי מרהיב, רותי תמיר צוללת עם הקהל אל תוך ספריו של ש"י עגנון. בדרכה הייחודית היא מעבירה אותו דרך רגשות של  אהבה, כאב, הומור ושנינות, אל עולמן של דמויותיו הנבראות מתוך כתביו של עגנון – סופר ללא גיל וזמן, בחגיגה של ספרות, שפה, ותיאטרון.
השחקנית רותי תמיר, מעבירה את הקהל דרך מסע חייו של יוצר מרתק ומפגישה אותו עם 10 דמויות הבאות והולכות מתוך סיפוריו. בטרנספורמציה פיזית, איטית, מכשפת היא נולדת בכל פעם מחדש בדמות אחרת: תהילה, סיפור פשוט, הרופא וגרושתו, פרנהיים, האדונית והרוכל, בדמי ימיה, תמול שלשום, גבעת החול,  שירה ועוד.

מה זה מוזה עם רותי תמיר
View Comments (0)

Leave a Reply

דילוג לתוכן