נוכל הטינדר ואתי כרייף, שומעים?
היו עוד לפניכם!
נוכלים מקסימים, שחיתות וריגושים
במחזות הזמר "קברט ו"שיקגו"
כתב, מספר ושר: אייל שרף
פסנתר ושירה: אלון אביב
ליווי אמנותי: אודי רצין
ספריית מרכז קהילתי בית השחמט
רח' טאגור 26, רמת אביב
יום שני, 11.4.22 בשעה 19:00
כרטיסים בטלפון 03-724.0570
לפחות שלושה עיתונאים הרימו גבה בשבועיים האחרונים על הפיכתם של נוכל הטינדר והשופטת לשעבר לסלבס המקבלים הצעות לתכניות אירוח והשתתפות בריאליטי.
אך עוד לפני שהיה ריאליטי היה ווֹדֶוִיל (vaudeville) – סוגת מופע פופולרי בתחילת המאה העשרים שקיבץ תחת מטרייתו פרפורמרים משלל הסוגים והמינים, ובמידה רבה היה סימן ההיכר של בידור אמריקאי.
המחזמר "שיקגו" מבוסס על שני מקרי רצח אמיתיים שארעו בשנות העשרים של המאה העשרים. כזכור, זהו העשור שתחילתו איסור חוקתי על מכירת אלכוהול, וסופו בנפילת הבורסה. המחזמר הוא מעין מחווה לז'אנר הוודוויל, וכמו מכריז בפני הקהל – הערב שלפניכם, והעוסק באובססיה לסנסציה, זוהר, פשע וסקס – אלה החיים באמריקה (אך כמובן לא רק שם). "שיקגו" הוא למעשה המקבילה של אז למופע ריאליטי מגוון, שבו הדמויות – בין אם בעלי שררה ערמומיים ובין אם רוצחות תאבות פרסום – פורשות בפנינו כל אחת את תפיסת עולמה דרך אקט ייחודי לה.
"שיקגו" עלה לראשונה בברודווי ב-1975. הפקת חידוש שלו עלתה שם ב-1996 ורצה עד שהקורונה כיבתה את אורות מחוז התיאטרון בניו-יורק. כך הפך "שיקגו" למחזמר השני ברשימת המיוזיקלס שרצו בברודווי הכי הרבה פעמים (אחרי "פנטום האופרה"). הפקת החידוש הזו חזרה לברודווי עם חידוש ההצגות שם, והיא ממשיכה לרוץ. מה מחזיק את "שיקגו" בחיים כל-כך הרבה זמן? "שחיתות לא יוצאת מהאופנה", כך הסביר מלחין היצירה ג'ון קֶאנְדֶר.
כמו "שיקגו", המחזמר "קברט" שרץ כעת בלונדון, מגיש לקהל שואו נוצץ, זוהר, ומהנה מאוד – חגיגת שואוביזנס אחת גדולה. ואולם, שתי היצירות משמיעות גם ביקורת, אזהרה, וכמו הופכות את הקהל שותף לדבר עבירה.
כש"קברט" עלה לראשונה ב-1966 הוא נחשב למחזמר פורץ דרך. ברמה הדרמטורגית, הוא היה למעשה שני מחזות-זמר בתוך מחזמר אחד. המחזמר הראשון הגיש סיפור ריאליסטי לינארי, שבו, על רקע עליית הנאציזם, נרקמת אהבה בלתי-אפשרית בין אישה גרמניה למחזר היהודי שלה. המחזמר השני היה 'מחזמר תגובה', שבו מנחה מגיב באמצעות שירים על ההתרחשות הריאליסטית, ועל נסיבות החיים של התקופה. כך, לדוגמא, השיר Money Money היתה תגובתו הצינית של המנחה למשבר הכלכלי אז בגרמניה. בהווייתו המפתה אך מטרידה המנחה הוא, אם כן, מטאפורה לגרמניה של תחילת שנות השלושים, ולדרכי הפעולה של מי שהשתלטו עליה.
"נוצץ ומסוכן בברודווי" הוא ערב ייחודי המפיח חיים חדשים בברלין ובשיקגו של שנות ה-20 וה-30. מהפיתוי העוצמתי שב’Money, Money’- ועד העולם המוטרף של 'כל הג'אז הזה', "נוצץ ומסוכן" הוא ערב יוצא דופן שבו דרך שילוב של מוסיקה, דעת ותיאטרון, נגלה מחדש את קסמן של שתי קלאסיקות מחזמר בלתי-נשכחות. המופע שוזר הסברים מאירי עיניים, מצגת עשירה וסרטונים מרתקים, עם ביצוע חי של שירים וסצינות מתוך "קברט" ו"שיקגו".
אייל שרף הוא חוקר תיאטרון מוזיקלי, וגם זמר ושחקן. אייל מגיש הרצאות מוזיקליות המשלבות הסברים מעמיקים, סרטונים ייחודיים, ושירה חיה, והעוסקות ביוצרים (בעיקר היהודים) של מחזות הזמר האמריקאיים.
אייל מפרסם מאמרים על עולם התיאטרון המוזיקלי ב"הארץ" וב"מקור ראשון". בעל מ.א. בתיאטרון מוזיקלי מאוניברסיטת ניו-יורק, ובוגר החוג למשחק ב-Royal Birmingham Conservatoire. השתתף במגוון מחזות ומחזות-זמר בניו-יורק. משחק בתיאטרון היידישפיל, שם זכה בפרס הצטיינות לשנת 2018-19. הצגה של התיאטרון בכיכובו, מהשטעטל לברודווי, ואשר אותה יצר יחד עם אודי רצין, סיימה סיבוב הופעות ראשון מוצלח והיא תמשיך באפריל.
באחרונה השתתף אייל ב"מלך השנוררים", מחזמר מאת אלדד שרים ונתי ברוקס, שזכה בפרס המחזמר הטוב ביותר בחג המחזמר הישראלי מיסודו ובניהולו האמנותי של אורי פסטר. בפסטיבל היה מועמד לפרס המצוינות בשירה. אייל הופיע גם בסדרות טלוויזיה פופולריות ובסרט זוכה פרס אופיר "ימים נוראים". משמש כחזן קונסרבטיבי בארצות-הברית ובארץ בחגי תשרי. נמנה עם צוות המנחים לאנגלית באוניברסיטה הפתוחה.