מיתוסים על הואגינה

ד"ר פאני בר לוי, גינקולוגית בכירה וחלוצת  טיפולים אסתטיים-רפואיים וגינליים

ואגינה, נרתיק, פות… ולא משנה איך תקראו לה. הנרתיק הינו איבר מין נשי פנימי, הנתקל לאורך ההיסטוריה באינספור מיתוסים ואמונות שגויות. לא רק שרבים מהמיתוסים הללו לא נכונים, אלא גם מוסיפים לבושה וחוסר נוחות בקרב נשים רבות עד היום.
תהליך ושינוי מהותי נעשה לאט, בעיקר בשל העובדה כי  מאז ומעולם הנרתיק הנשי עורר עניין רב מכל הסוגים ובכל ההקשרים. על הוואגינה אמרו הכל, החל ממידע חשוב ואינפורמטיבי ועד לשמות גנאי  ועלבונות.

בימים עברו נעלו אותה בחושך בתוך תחתוני צניעות עם מנעול ועד היום ישנן תרבויות וזרמים אשר רואים את האישה, הצרכים  והוואגינה שלה כטאבו ועד מילה לנשים כדי שלא תחוש עונג.  
השם שלה הוזכר בהקשרים רעים ומשפילים, למזלנו הנשים ובמיוחד בעשור, שניים האחרונים, נשים  עוברות מהפכים מכל הסוגים!  אם בתפיסה שלנו את עצמנו, לומדות אהבה עצמית, מאמצות, שינוי תפיסה ולגיטימיות באנטימיות.   

אילוסטרציה freepik

פעם הוואגינה הייתה בגדר סודית, מכוערת, מסריחה ועוד דמויים מנמיכים. זה טבעי להשאיר נושאים שהם בגדר טאבו, במחשכים, ללא שיח גלוי והכל נשאר מעורפל ומשם צצים גם השדים, המיתוסים ועוד סיפורי אלף לילה ולילה. אז כדי להפריח את המיתוסים מהאיבר בו אתם יצאתם לאוויר העולם, הנה כמה מאותם עיוותים שהאנושות עיוותה.

מיתוסים נפוצים על הנרתיק הנשי

הנרתיק "מלוכלך" מטבעו- לא נכון! מיתוס זה מוביל נשים רבות להשתמש במוצרים רבים ומגוונים בניסיון "לנקות" את הנרתיק. למעשה, לנרתיק יש מנגנון טבעי של ניקוי עצמי. ההפרשה הווגינלית, ממש כמו הדמעות בעיניים, נועדה לא רק להספק לחות, אלא גם לשטוף את הנרתיק מחיידקים ופטריות ולשמור על חומציות ולחות תקינים. שימוש מוגזם במוצרים חיצוניים עלול לפגוע במנגנון זה ולגרום לזיהומים.

זו טונה או שאת שמחה לראות אותי ? – לנרתיק יש הפרשות קבועות הקשורות במנגנוני ההגנה של האיבר, וישנה דעה רווחת בקרב נשים וגברים שהניחוח ההפרשתי הוא ניחוח דגי, אצותי… אז בואו נעשה סדר- ברגע שמופיע ניחוח חזק כזה ככל הנראה מדובר בוגינוזיס חיידקית (BV): זיהום חיידקי נפוץ הגורם לריח דגים חזק שעליכן לבדוק אצל רופא הנשים שלכן, במידה של החמרה בזיהום או בהפרשה גם תתקבל תרופה בפרוטוקול צפוף עד אשר יוסר האיום החיידקי והלא נעים.

אילוסטרציה freepik

הנרתיק "צריך" להריח כמו פרחיםלא נכון! ריח הנרתיק משתנה מאישה לאישה, והוא מושפע מגורמים רבים, כמו חוסר בהיגיינה, שימוש בתחתונים לא נושמים או שטיפה תכופה מדי של הנרתיק, עלול להוביל להצטברות חיידקים ופטריות הגורמים לריח לא נעים. גם מזונות מסוימים, כמו שום ובצל, יכולים לשנות את ריח הנרתיק. תקופות של לחץ וחרדה יכולים להשפיע על ההפרשות הטבעיות של הגוף, כולל הנרתיק. מגני תחתונים מגבירים את הלחות והחום באור מה שמייצר קרקע פורייה ויציבה להתרבות חיידקית. חיידקים ופטריות הגורמים לריח לא נעים. אין "ריח נכון" אחד, וניסיון להסתיר או לשנות את הריח הטבעי עלול להוביל לשימוש במוצרים מזיקים.

הנרתיק "מתרחב" עם קיום יחסי מין – לא נכון! מיתוס זה גורם לנשים רבות לחוש חוסר ביטחון וחשש מאינטימיות. האמת היא שהנרתיק הוא איבר אלסטי, המתאים את עצמו באופן זמני לגודלו של הפין בעת חדירה. לאחר מכן, הנרתיק חוזר למצבו הטבעי. גודל הנרתיק אינו קשור לכמות הפעמים בהן אישה מקיימת יחסי מין.

הנרתיק הוא "פין הפוך" – לא נכון! מיתוס זה, שהיה נפוץ בעבר, משקף תפיסה מיזוגנית שגויה לגבי גוף האישה. הנרתיק הוא איבר ייחודי עם תפקידים חשובים, הן מבחינה פיזיולוגית והן מבחינה רגשית.

אילוסטרציה freepik

"הכל 'שם למטה' זה הנרתיק."- לא נכון! הפות הוא המונח הכללי הכולל את הדגדגן, פתיחת צינור השתן, השפתיים החיצוניות והפנימיות, פתיחת הנרתיק, הפרינאום ופי הטבעת. הנרתיק הוא רק הצינור הפנימי המוביל מהרחם וצוואר הרחם אל הפתח.

"הנרתיק נשאר זהה לאורך כל החיים." – לא נכון! הנרתיק משתנה ומתפתח לאורך חיי האישה בהשפעת השינויים ההורמונליים. ממש כמו כל איבר אחר בגוף. לפני ההתבגרות, אצל ילדות, הנרתיק קטן מאוד. בגיל ההתבגרות מתחיל הגוף לייצר אסטרוגן המאפשר לו להתרחב ולהתארך ולהכין עצמו גם ללידה. לאחר גיל המעבר, כאשר הגוף מפסיק לייצר קולגן, הנרתיק יהפוך לפחות גמיש ופחות לח. עוד באותם גילאים עלולה להיות צניחה של השפתיים החיצוניות, הידללות שלהן, בעצם כמו שכוח הכבידה משפיע על ההזדקנות בכל הגוף כך גם בווגינה.  

הנרתיק יכול לפלוט נפיחה "נפיחה מהנרתיק" – לא ממש! "נפיחות נרתיקית" או "קוויף נרתיקי", היא פליטה או סילוק אוויר מתוך הנרתיק. זה יכול להתרחש במהלך או לאחר קיום יחסי מין, או לאחר פעולות מיניות אחרות, מתיחות או תרגילי התעמלות. הצליל דומה במקצת לנפיחה מפי הטבעת, אך אינו כרוך בפליטת גזי פסולת, ולכן לרוב אין לו ריח ספציפי. בדרך כלל זהו מצב תקין ואינו מעיד על בעיה. זה קורה בשל חדירת אוויר, אוויר יכול להיכנס לנרתיק במהלך קיום יחסי מין, פעילות מינית אחרת, תרגילי התעמלות, או אפילו בעת החדרת טמפון. לפעמים זה קורה בשל שרירים רפויים,  נשים עם שרירי רצפת האגן רפויים עשויות לחוות נפיחות מהנרתיק ביתר קלות וגם צניחת איברי האגן הנגרם לרוב כתוצאה מלידה, יכול לגרום לנפיחה מהנרתיק כחלק מהתסמינים שלו.

אילוסטרציה freepik

פיצוץ מיתוסים וחיזוק הידע

חשוב להכיר את המיתוסים השגויים על הנרתיק ולפזר את האמת. ידע נכון ומודעות עצמית יכולים לחזק את תחושת הביטחון בקרב נשים ולעודד גישה חיובית ובריאה לגוף הנשי.

אתר:  http://www.drbarlevy.co.il//

לייעוץ ותיאום: מרפאת ד"ר פאני בר לוי. טלפון:  077-8051320 

View Comments (0)

Leave a Reply

דילוג לתוכן